Ny identitet og kommunikasjonsstrategi for Norges største leverandør av proff-tilhengere

Bildet øverst i artikkel: Fra venstre: Strategisk rådgiver Kjetil Wold, designer Vivi-Ann Slaatsveen hos ANTI Hamar, markedssjef Kim Brandsnes hos Duenger Gruppen, daglig leder Ellen Østmoen og designer Sindre Risheim hos ANTI Hamar.

Etter sterk vekst og strukturendring, etablerer familien Duenger konsernstruktur og lanserer ny identitet.

Duenger Gruppen AS omsetter samlet for over 130 millioner og satser nå pro-aktivt på flere forretningsområder.

-Det var på tide å profesjonalisere og samle våre merkevarer under Duenger navnet. Som flere kjenner til i dag, har vi merkevarer som blant annet Ifor Williams som er et av Europas eldste og mest voksende tilhengermerker for proffsegmentet. I vinter ble vi også importør av Lorries tilhengere og inngikk nylig distribusjonsavtale med Manta5, som er et innovasjons produkt med fremkommelighet på vann. Med satsning også på eiendom var en etablering av konsernstruktur og ny strategi for profil, og kommunikasjon helt nødvendig, sier markedssjef Kim Brandsnes hos Duenger Gruppen.

-Vi er et familie-eid konsern som vi har bygd opp stein for stein siden 1995, da Nils Duenger startet med tilhengerimport. Vi opplever som veldig mange en kraftig vekst. Både i etterspørsel av våre produkter, men også virksomheter som ønsker å bli forhandlere. 

For oss har det alltid vært viktig å ha fokus på kvalitet og tørre å satse. Dette er noe vi la til grunn når vi startet jobben med å utvikle den nye identiteten. Sammen med ANTI Hamar som både er lokal men ikke minst anerkjent for utvikling av merkevarer, fant vi de egenskapene som er viktig for oss, sier Fredrik Duenger som er styreleder i familiekonsernet.

Teamet på ANTI Hamar har tatt oss gjennom en strategisk prosess i merkevarearbeidet som involverte oss på en god måte. Vi er utrolig fornøyd med resultatet som har skapt en sterk intern stolthet og en merkevare som posisjonerer oss inn i fremtiden.

-Identiteten og strategien til Duenger er et resultat av et godt lagarbeid. Her har vi fått tillit fra kunden fra start og da blir det en rød tråd gjennom hele økosystemet til merkevaren, sier Kjetil Wold, strategisk rådgiver i ANTI Hamar. Identiteten bygger på de to kjerneverdiene i selskapet som er “kvalitet” og det å være fremoverlent i alt man jobber med. Dette er visuelt beskrevet i et design system hvor navnetrekket, layout og bruk av skriftsnitt bruker et enkelt men virkningsfullt grep. Slagordet «fremst på kvalitet» ser man igjen i identiteten ved at eksempelvis logo er bygd opp av to grunn-elementer, det solide i bunn, med det fremoverlente i topp. Dette enkle grepet går igjen i alle uttakene og bygger en tydelig helhet i alt materiell. For designere og spesielt interesserte har man altså brukt to typografiske enheter “regular” og “italic” som base for konseptet fortsetter Wold. Vi har vært et team på denne jobben og resultatet er blitt til gjennom at vi har jobbet veldig godt sammen. Det er designerne Vivi-Ann Slaatsveen og Sindre Risheim sammen med strategisk rådgiver Kjetil Wold og daglig leder Ellen Østmoen fra ANTI Hamar som har jobbet tett på Duenger.

-Med den nye identiteten blir vi mer synlige. Det skal være lett å kjenne igjen en merkevare eller et selskap i vårt system. Med en god merkevarestrategi og en visuell verktøykasse for fremtiden er vi god gang med å implementere dette på våre bygg og kommunikasjonsflater, både nasjonalt og lokalt. Det føles bra å hedre vår historie samtidig som vi hele tiden videreutvikler oss. Vi ser frem til reisen videre som nå skal bli enda bedre og tydeligere, med fokus på våre kjerneverdier, fremst på kvalitet, avslutter Brandsnes. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Print